Уроки

Урок у 5 класі

Тема. Оскар Уайльд. «Хлопчик-зірка». Символічний зміст назви твору.
Мета: допомогти учням глибше усвідомити зміст казки через основний конфлікт твору та розкрити символічний зміст його назви; розвивати навички переказу, аналізу тексту, усного мовлення, висловлення своєї думки щодо прочитаного; виховувати почуття милосердя, доброти, людяності, несприйняття себелюбства, жорстокості та зверхності.
Обладнання: ілюстрації до казки, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І.  Асоціативна робота
Перед вами (закріплені на дошці) сніжинка і жаба.
ü Що гарніше: сніжинка чи жаба?
ü Охарактеризуйте сніжинку.
ü З якою порою року пов'язана сніжинка? (Зимою.)
ü Що ви відчуваєте, коли промовляєте слово "сніжинка?" З якими словами вона асоціюється? (Зима, холод, сніг, хурделиця, мороз, віхола, завірюха..)
ü Що ви можете сказати, дивлячись на жабу?
ü А що корисніше: сніжинка чи жаба? Чому?
Висновок.
Отже, гарна зовні сніжинка одна ніякої користі не приносить, до того ж вона холодна. А від бридкої і непривабливої зовні жаби ми маємо користь. Таким чином, однієї краси замало.
ü Що ви уявляєте, коли чуєте слово "краса?"
ü Що означає для вас «краса»?
ü Чим визначається краса людини: її зовнішністю чи вчинками?
Те, що ми бачимо очима, дивлячись на людину (гарне обличчя, ясні очі, чарівну посмішку), називаємо зовнішньою красою. Але цього недостатньо, щоб сказати, що людина добра і гарна. Краса визначається вчинками людини, такими рисами її характеру, як милосердя, доброта, людяність. Саме це ми називаємо внутрішньою красою. З поняттями внутрішньої і зовнішньої краси ми зустрічалися на попередніх уроках.
ü Які герої казки мають зовнішню, а які – внутрішню красу?
ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
1.  Переказ уривків за ілюстраціями.
2.  Запрошую вас до музею загублених речей.
На столі розкладені різні зображення предметів. Виберіть ті з них , що мають відношення до казки ( нарцис, камінь , жаба, змія, монета).
Отже , я гадаю ви добре опанували зміст казки і готові продовжити роботу над нею.
3.  Як добре ви запамятали всі деталі допоможе з’ясуватичарівнаскринька. Дайте відповіді на запитання «Так» або «Ні».
1.       Коли Дроворуби йшли додому через ліс, їх обступили звірі, вимагали теплий одяг для себе (Ні)
2.       Дроворуби знайшли загорнуту в золотий плащ дитину (Так)
3.       Дружина Дроворуба дуже зраділа дитині, бо в них не було своїх (Ні)
4.       Красивий Хлопчик-зірка ріс гордим, жорстоким, егоїстичним (Так)
5.       Хлопчик-зірка запропонував прогнати брудну жебрачку із села (Так)
6.       Коли Хлопчик-зірка став потворним, друзі його підтримали й пообіцяли допомогти розшукати матір (Ні)
7.       Хлопчика-зірку викупив злий Чаклун (Так)
8.       Усі звірі, бачачи, що Хлопчик-зірка став добрим і дуже страждає,почали шукати для нього монети (Ні)
9.       Хлопчик-зірка став справедливим володарем усього міста над річкою (Так)
10.   Він жив довго і щасливо (Ні)
11.   Хлопчику-зірці допомагала Білочка шукати монети (Ні)
12.   Хлопчик-зірка зрозумів свої помилки (Так)
13.   Його батьки – Король та Королева (Так)
14.  Кожен герой казки має власне ім’я (Ні)
15.   До Хлопчика-зірки ставляться добре у сім’ї Дроворуба і вінїхповажає (Ні)
16.  Хлопчик вважав друзів своїми слугами (Так)
17.   Хлопчик-зірка віддав лише 2 монети прокаженому (Ні)
18.  Хлопчик-зірка вирішив розшукати свою матір (Так)
19.  Мати пробачила сина (Так)
20.  Хлопчик-зірка блукає у пошуках матері 6 років (Ні)
4.  Бесіда.
ü Опишіть (знайдіть у тексті і зачитайте) зовнішність Хлопчика-зірки.
ü Чому зникла краса хлопчика?
ü Які риси характеру притаманні йому? (Себелюбство, жорстокість, зверхність).
ü Наведіть приклади ганебних вчинків Хлопчика-зірки.
ü Яким одним словом можна назвати ці вчинки? (Зло)
ü Чи відповідає краса головного героя його вчинкам?
ü Чи усвідомив він свій гріх?
ü Чому хлопчик у імені має слово «зірка»?
ü Якими ви бачите зірки в нічному піднебессі? Чи не здається вам, що вони неймовірно красиві? Чи зігрівають кого-небудь своїм виблискуванням ці далекі і прекрасні небесні тіла?
ü Зірки прекрасні зовні, але вони холодні і недоступні. Герой казки Оскара Уайльда − жива людина, яка вважає себе сином зірки. Чому хлопчик вирішив, що його дружби і уваги негідні прості смертні?(Герой казки відокремив себе від смертних людей, вирішив, що він набагато вище за них не лише тому, що він красивий. Таємничий золотий плащ, розшитий зірками, янтарне намисто вселили в нього думку про те, що він незвичайне дитя. Хлопчик-зірка вважав, що його зовнішність і походження дають йому право керувати іншими людьми).
ü Коли про людину говорять: «У нього (у неї) зоряна хвороба»?
ü Чому автор казки не дає особистих імен своїм героям? (Ніщо не відволікає нашої уваги від характерів, походження героїв; у деяких літературних і народних казках також відсутні імена особисті).
ü Що символізує слово «зірка» у творі Оскара Уайльда? (з одного боку, зірка – символ недосяжної і холодної краси; з іншого боку – краси яскравої і вражаючої; у Оскара Уайльда герой – «занепала» зірка, йому слід повністю змінити своє ставлення до себе і оточуючих).
5.   Охарактеризуйте головного героя до і після перетворення.
    ДО: егоїстичний, жорстокий, пихатий, самозакоханий, невдячний, грубий, злий.
    ПІСЛЯ: добрий, милосердний, витривалий, мужній, чутливий, справедливий, терплячий, самовідданий, щирий, безкорисливий.
6.       Розвязування кросворду.
7.       Схематичне зображення зовнішності Хлопчика-зірки (порівняння з квітами)
IV. Підбиття підсумків уроку.
1.  Підсумкова бесіда.
ü Як ви гадаєте, що є справжньою красою?
ü Чи може бути справжньою зовнішня краса?
ü Як ви розумієте вислів "краса душі людської?"
ü Що означає для вас "краса душі?"
2.  Напишіть побажання-пораду Хлопчику-зірці та вкладіть її у великий конверт.
V.  Домашнє завдання.
Намалювати улюбленого казкового героя та підготуватися до контрольної роботи.

Матеріали до уроку

Урок у 5 класі

Тема. Ідея радості життя й відкриття світу у творі Е.Портер «Полліанна».
Мета: продовжити знайомство учнів із твором «Полліанна», сприяти розумінню глибини ідеї твору, формувати навички виразного читання, переказу, характеризування образів, вміння висловлювати оціночні судження, виховувати гуманістичне, оптимістичне світобачення, пошану до загальнолюдських цінностей.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Слово вчителя.
2. Перевірка домашнього завдання.
Учні презентують свої ілюстрації, а також коментують кадри із екранізацій роману.
3. Вправа «Правила життя Полліанни».
На столі лежать предмети (або їх зображення).
Поясніть, кому з героїв твору можна порекомендувати ці засоби, як ліки проти негараздів.
1). Крем проти ластовиння (для Полліанни).
2). Троянда (любов для тітоньки Поллі).
3). Стетоскоп (лікарю Чілтону «лікар – найрадісніша професія, бо повертає людям здоров’я”).
4). Будинок (для Джиммі).
5). Скелет( Джону Пендлтону «краще мати в будинку живого хлопчика, ніж тримати скелет в шафі»).
6). Різнобарвні клубочки вовни (місіс Сноу).
7). Бейджик з написом «Твоє ім’я – найкраще» (Ненсі).
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.     Слово вчителя.
2.     Літературна гра «Відгадай героя».
Відгадайте ім’я героя за його характеристикою.
Ім’я героя
Характеристика
Ненсі
Привітна, турботлива, не любила свого імені
Тітка Поллі
Сувора, холодна, людина обов’язку, самотня, нещасна
Місіс Сноу
Дратівлива, вразлива, примхлива, буркотлива
Джон Пендлтон
Замкнутий, похмурий, мовчазний, самотній
Джиммі
Сумний, зневірений, бездомний
Лікар Чілтон
Привітний, добрий, чуйний, але самотній та нещасний
3.     «Асоціативний кущ» (інтерактивна вправа)
Напишіть, які емоції, почуття, образи, асоціюються із Полліанною.
4.     Бесіда «Портрет Полліанни»
ü Чи приваблива Полліанна зовні?
ü Яка доля цієї дівчинки?
ü Що ж допомогло їй здолати такі тяжкі випробування?
5.     Виразне читання розділу 5 «Гра» (ст.199 у підручнику).
6.     Бесіда.
ü Про що зізналася Полліанна Ненсі?
ü Чому Ненсі порадила їй не розповідати про цей випадок тітці Поллі?
ü Хто навчив Полліанну грати в гру в радість?
ü Чи згодилась Ненсі грати в цю гру?
7.     Складання правил до «Гри в радість»
1). Радіти всьому без винятку.
2). Чим важче, тим більше треба радіти.
3). Постійно шукати привід для радощів.
     8. Як вплинула гра в радість на мешканців містечка? (Поєднайте героїв і зміни, які з ними відбулися).


Містер Пендлтон
Місіс Сноу
Тітка Поллі

1.Стала сердечнішою, людянішою, визнала рідню
2.Припинила вередувати, бути всім незадоволеною, знайшла корисне заняття
3.Припинив уникати людей, бути самотнім і розчарованим


ІІІ. Узагальнення і систематизація набутих знань.
1.     «Гра в радість» (гра-тренінг).
Оберіть рамку, яка найбільше подобається. Поясність свій вибір.  Чому рамка саме такого кольору?
ü Як ви розумієте вислів «Дивитись на світ різними очима»?
Коли ми дивимось на світ, то теж використовуємо кольорові рамки. Це не що інше, як наші думки. Спробуймо використати «радісні рамки» (знайти щось позитивне) в наступних ситуаціях:
ü Ви святково одягнені йдете на День народження товариша. Раптом повз вас промчав автомобіль, заляпавши вас брудом з найближчої калюжі.
ü Зібралися на прогулянку, але пішов дощ.
ü Затрималися на декілька хвилин і не встигли на потяг.
2.     «Побажання Полліанні і всім-всім».
Спробуйте скласти власні побажання Полліанні або іншому героєві твору.
IV.  Підсумки уроку.
1.     Пояснення домашнього завдання.
2.     Оцінювання учнів.

Матеріали до уроку


Інтегрований урок у 6 класі
(англійська, німецька та польська мови)

Клас: 6
Тема:Міжнародна конференція: «Україна – європейська країна»
Мета: активізувати лексичні одиниці теми «Україна» англійською,
            німецькою, польською мовами;
            формувати навички аудіювання та усного мовлення;
             розвивати мовну здогадку,образну уяву, увагу та творчі здібності
             учнів;
            продовжувати навчати працювати у групах;
            виховувати любов до Батьківщини, інтерес до вивчення іноземних
            мов.
Обладнання: карта «Ukraine», прапори Англії, Німеччини, Польщі;
                         магнітофон, аудіозапис пісні польською мовою «Podaj rękę
                         Ukrainie», кольорові олівці, аркуші паперу, картки.
Учні класу поділені на 3 групи.
Тип уроку: інтегрований

Хід  уроку

Вчитель англійської мови:
             We are glad to meet you at our International Conference. We have 3 delegations from different countries. Let’s greet them. The delegation from England, the delegation from Poland, the delegation from Germany.(делегаці вітаються мовою тієї країни, яку вони представляють)
              As far as I know you are learning 3 foreign languages. And today Nina Mykolaivna,the teacher of Polish, has prepared a very interesting task for you. So, are welcome.

Вчитель польської мови:
    Szanowni Państwo, już wiecie, że język polski jest bardzo podobny do języka ukraińskiego. Teraz sprobujemy wyjaśnić czy to naprawdę jest tak.
Włączę Państwu piosenkę, ona brzmi po polsku. Proszę ją posłuchać i natychmiast rysować to, co usłyszycie, swoje asociacje, z czym wam to wszystko kojarzy.
W tym momencie, gdy piosenka się skończy musicie skończyć swoją pracę. Zaczynamy.
(Uczniowie słuchają piosenki i rysują swoje rysunki).
Nasza piosenka już skończyła, więc odstawiamy ołówki. I bardzo proszę polskaą delegację zaprezentować swój rysunek.
(Prezentacja polskiej grupy).
Teraz angielska delegacja pokaże swoją pracę.
(Prezentacja angielskiej grupy).
Вчитель англійської мови
  And now the delegation from Germany  with Al’ona Serhiivna,the teacher of German, present your poster, please.

Вчитель німецької мови:
      Guten Tag! Kinder, präsentieren Ihre Bild bitte! Danke für Ihre Arbeit. Ihre Bilder sind sehr schön, bunt und patriotisch!!! Prüfen wir Information über die Ukraine ins Deutsch.
Beantworte die Fragen:
·         Wie heißt die Hauptstadt der Ukraine?
·         Wo liegt Kyjiw?
·         Wo liegen die Karpaten? Wie sind sie?
·         Wo ist das Schwarze Meer?
·         Wie heißen die Großstädte der Ukraine?
Sehr gut! Danke! Und jetzt prüfen wir diese Information ins Englisch. Also, Ganna Mykolajiwna, willkommen sie bitte.

Вчитель англійської мови:
   So, what facts about Ukraine do you know in English?
     1.What is the largest country in Europe?
     2.Where is the geographical centre of Europe?
     3.What is the longest river in Ukraine?
     4.What mineral resources does Ukraine have?
     5.What trees are there in Ukraine?
     6.How many lakes are there in Ukraine?
    
And now tell in Polish what do you know about Ukraine.

Вчитель польської мови:
Dużo różnej informacji usłyszeliśmy o Ukrainie. Chcę teraz zapytać Państwa, czy lubicie święta? Napewno lubicie. Jakie Ukraińskie święta znacie? (Nowy Rok, Boże Narodzenie, Wielkanoc i td.). Już wiecie, gdy jest jakieś święto, wtedy zawsze składamy życzenia, życzymy coś miłego innym. Teraz proszę złożyć życzenie Ukrainie i Ukraińcom w trzech językach.
„Ukraino, życzymy ci...
-szczęścia (щастя)
-zdrowia (здоровя)
-powodzenia (успіхів)
-pokoju (миру)
Dziękuję bardzo za wspaniałą pracę!

Делегація з Англії
-happiness (щастя)
-health (здоров’я)
-success (успіху)
-peace (миру)
Ladies and gentlemen ,thank you for your attention

Делегація з Німеччини
 - Glück  (щастя)
  - Gesundheit ( здоровя)
   - Frieden ( мир)
 Auf Wiedersehen